Vi använder nödvändiga kakor, samt kakor för att samla in analysdata så att vi kan förbättra vår webbplats. Läs mer om vår användning av kakor.
5 frågor till en förnyare ”Kan ersätta många olika fossila produkter”
En helt ny fabrik för metanoltillverkning kan bli verklighet i Umeå kommun. Mårten Henriksson är affärsutvecklingschef på Umeå Energi och ser hoppfullt på hur anläggningen skulle kunna leda vägen för en fortsatt hållbar omställning i regionen.
Dela:
Hur kan koldioxid bli till grönt sjöfartsbränsle? –Tekniken bygger på att fånga in koldioxid från förbränning av biobränslen och kombinera den med så kallad grön vätgas, framställd från vindkraftsbaserad el. Tanken är att koldioxid från el- och värmeproduktionen vid Dåva kraftvärmeverk ska nyttjas som råvara i processen. Men vi har ett jobb att göra för att säkerställa mer förnyelsebar energi i vårt energisystem.
Vilka samarbetar ni med? Vi arbetar tillsammans med underleverantörer och företaget Liquid Wind. Det är många som bidrar. Vad som är roligt i detta är att det inte är någon som är konkurrent. Vi är alla kollegor som hjälps åt.
Varför behövs en satsning som denna? Vår anläggning i Umeå ligger på 11:e plats bland kraftvärmeverken i i Sverige i mängden koldioxidutsläpp. Det är därför viktigt att minska utsläppen.
Vilken respons har ni fått på satsningen? Vi har fått en väldigt positiv respons. Umeå stad har som mål att vara klimatneutralt år 2030 och Umeå kommun 2040. Etablering av en e-metanolfabrik vid Dåva kan utgöra ett viktigt steg i den riktningen då anläggningen har möjlighet att fånga in 230 000 ton koldioxid per år. Det motsvarar en minskning av Umeås samlade koldioxidutsläpp med hela 40 procent.
Vilket är ert nästa steg? Att se över vad vi kan använda metanolen till. E-metanol är ett flytande bränsle som är enkel att lagra och kan ersätta fossila produkter i allt ifrån bränsle för transport till tillverkning av kemikalier. Den är i första hand tänkt att användas som bränsle inom sjöfarten, exempelvis som drivmedel för färjan mellan Umeå och Vasa i Finland. Tanken är att anläggningen ska producera 100 000 ton e-metanol årligen. Det innebär att utsläpp av 150 000 ton fossil koldioxid kan undvikas genom att byta ut fossilt sjöfartsbränsle.